Search This Blog

01 August, 2012

Perlukah Berpantang Makan?

Salam satu Ogos....

Sekejap je masa berlalu harini dah 12 Ramadhan...dah 12 hari jugak umat Islam berpuasa dan harini cukup 37 hari saya berpantang....

Jadual harian saya macam sama jek hari2.....pagi mandi, berbarut, kalo rajin bertungku....breakfast, mandikan baby, susukan baby, tgk diari ramdhan rafique jap, basuh baju, pam susu buat stok untuk naik keja nanti...........

Si kecik ni senang nak jaga..........bila siang dia banyak tido...sempatla saya nak ngemas, sapu umah, pastu masak, kadang2 tengok WHI, ketuk2 ramadhan, kalo sempat online jap....ber FB.....pastu makan, kul 2 lbh suami balik keja dengan anak2 balik dari umah pengasuh...umah mulai bising....pastu masak untuk suami bukak pose...layan anak-anak...malam plak lipat kain...kemas lagik....tengok tv jap, kul 4.30 pagi, bangun untuk siapkan suami bersahur....

Berpantang kali ni macam orang sihat...boleh dikatakan semua makanan saya bedal kecuali ikan yang bisa-bisa...asam pedas, aiskrim, mcD, KEPCI, pisang + cempedak goreng dah selamat masuk dalam perot saya...

Siryus bila makan macam-macam saya rasa lebih bertenanga...vitamin memang saya tak tinggal..kalsium, vitamin c, iron folic wajib saya amik tiap-tiap hari...vitamin b-kompleks kadang2 jeeeeee..takut selera makan makin menjadik-jadik....jamu makan sket2 jek....

Kadang-kadang pening duk pikir menu berpantang....Hari-hari pusing-pusing masak benda yang sama jek, mestilah bosan kan...Asek-asek sup ikan merah, sup sawi + carrot, sup ayam, ikan panggang....

Nak masak untuk suami lagi...senang-senang masak je la sekali harung....senang citer...suami dan anak2 pun boleh makan sama...saya pun makan sekali...tawakal je la kan, bila ank dah 3 ni, bedal jek semua...

Antara menu berpantang saya ialah seperti yang dibawah............memang lauk berpantang betulla.....sup kentang + carrot + lobak putih, ikan goreng + ikan bawal emas masak kicap (bubuh halia + lada itam banyak2 + asam jawa sket)....memang sedap dimakan dengan nasik panas-panas...


Pastu menu lain plak sup daging + telur bistik isi daging + goreng lobak putih seperti pic di bawah....


Saya memang makan banyak waktu berpantang...asek-asek lapar je perot ni....Pagi pagi saya breakfast dengan milo panas & roti atau biskut je. Pastu makan buah-buahan....Dah lunch mestilah makan nasik. Pastu petang lapar lagik....makan roti cecah milo lagik....

Berat badan saya lepas beranak..yakni hari saya kuar wad ialah 50kg....berat sekarang 47kg....saya nak maintain dengan berat sekarang, harap-harap tak turun macam dulu2 lagik..saya dah bosan dengan berat 42-43kg....huhuhu....yang penting pas abes pantang saya nak pakai jeans saiz 26.....harap-harap muat....tang perot yang buat saya isau...........

No comments:

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

ANDA KLIK ANDA HEBAT