Search This Blog

28 May, 2010

10 Perkara Yg Tidak Disukai Suami

Sekadar Mengingatkan diri sendiri..
10 Aspek ni semua dah tahu tapi tak semua dapat kita implemenkan disebabkan kita hanyala manusia, tak terlepas dari membuat kesilapan..

1.Apabila suami melihat keadaan isterinya yang tidak kemas, serta comot.
2.Takkala suami pulang dari pejabat keadaan dalam rumah itu sendiri bersepah, tidak kemas, teratur. Segala kelengkapan suami seperti stoking, seluar tidak diletakkan ketempat asalnya.
3.Tiada insan yang sudi menyambut suami takala ia pulang dari tempat kerja dengan dihidangkan segelas air kegemarannya. Disamping membawa barang-barang yang dipegang oleh suami seperti beg, kunci kereta dan sebagainya.
4.Isteri masih belum pulang dari rumah/lewat, sedangkan suami sudah berada di rumah.
5.Isteri tidak pernah mengeluarkan atau mengucapkan perkataan ‘sayang’ memuji suami seperti ‘cantiklah abang pakai baju ni’.’pandailah abang pilih kain ni’.
6.Mengelakkan diri dari berleter berlebihan kerana kebanyakan suami tidak suka melihat isterinya berkeadaan sebegitu lebih-lebih lagi suami yang baru pulang dari kerja. Sebaiknya lemparkanlah sebaris senyuman sambil menghidangkan makanan yang istimewa buatnya.
7.Isteri tidak berusaha malah jarang sekali menyentuh tangan suaminya apatahlagi memegang dan mengurut suami sedangkan sentuhan akan menyemarakkan lagi hubungan suami dan isteri.
8.Elakkan diri dari menceritakan keburukan suami kepada orang lain, jiran, kawan-kawan mahupun ahli keluarganya yang lain. Ini kerana segala hal dalam rumahtangga anda adalah hak peribadi anda dan suami sahaja.
9.Elakkan memarahi anak-anak depan suami lebih-lebih lagi pada anak yang suami sayang. Jika perlu tergurlah dengan nada perlahan dan baik.
10.Rajinlah masak untuk suami walau sesibuk manapun kerana kebanyakan suami sukakan air tangan isterinya.

Semoga sedikit ilmu diatas ini dapatlah membantu para isteri dan diriku sendiri dalam membentuk, memperbaiki diri demi sebuah rumahtangga yang berkekalan.

Bantulah suami takala dia menghadapai sebarang kesukaran, kesusahan terutama dari segi keewangan atau kesihatan. Kerana keperihatianan seorang isteri akan meyakinkan para suami bahawa walau apa keadaan sekalipun isteri tetap berdiri teguh dibelakang suaminya.

3 comments:

nadine said...

agak-agaknye kalau implemen seme-seme di atas tu, suami appreciate x kite?adakah dia akan layan sama macam kite layan dia?

MamaAirisDania said...

mungkin "yes" kot..tryla wat nadine, aku xpernah jd surirumah tangga sepenuh masa lg stakat ni, so xmampu nak wat seme yg di atas..die bg aku grading 60% jer..huhu..insyaallah nanti 2 leh up lg..

nadine said...

aku ngah xde mood nk wat seme2 tu, leh takkkk???

ANDA KLIK ANDA HEBAT